ISDE 2011
International Seven Days Enduro ;-)
Norjan reissulta on kotiin tultu, seitsemän päivää se kesti.
Reitti kulki jotakuinkin näin:
Tampere
Levi, Kittilä
Honningsvåg
Nordkapp
Alta
Tromssa
Levi, Kittilä
Oulu
Tampere
Reitin pääosuus näkyy tässä:
Koko homma lähti liikkeelle siitä, että haluttiin ajaa läpi Altan vanha postitie Norjassa, sitä suunnitelmaa sitten laajennettiin mm. Nordkappissa käyntiin, koskapa se on Euroopan mantereen pohjoisin paikka minne pääsee ajamalla ja oltiin jo muutenkin siellä päin.
Matkassa
-Kaksi jannua
-Yksi BMW
-Yksi KTM
-Seitsemän päivää
-Kilometrejä kertyi hieman yli 3400
-Bensaa paloi BMW:llä n. 201 litraa (KTM:llä enemmän)
-Keskimäärin ajettiin 488 kilometriä päivässä
-Navigointi yo. paperikartan lisäksi niinkin yllättävällä laitteella kuin Nokia E7 ja OVI Maps, ei uskoisi jos ei olisi itse kokenut.
Tästä se alkaa retken päätapahtuma, Norja.
Rajalla ollaan vielä Suomen puolella.
Postitie alkaa Kautokeinosta, on 130 kilometriä pitkä vanha hiekkatie ja päättyy Altaan.
Matkalla maisema muuttuu risukosta pusikoksi ja siitä lähes täydeksi aavikoksi ennen kuin ollaan perillä.
Mukaan mahtuu helppoa, vaiketa, nopeeaa ja hidasta matkantekoa.
Postitiellä aikaa kului muistaakseni noin 5 tuntia, että ei siinä huippunopeuksille päästä ja alla on syytä olla kunnollinen enduro moottoripyörä nappularenkailla varustettuna.
Lopuksi päästiin Nordkappiin, todisteena kuva kuuluisasta pallosta. Joo, käytiin myös pallon juurella ihmettelemässä.
Pääsymaksu Nordkappiin on muuten 235 Norjan kruunua per naama jos satutte joskus menemään. Sikahinta!
Nyt päästiin ilmaiseksi kun lippuluukulla ei ollut ketään vastaanottamassa, ajettiin sisään ja oltiin tyytyväisiä säästöstä.
Jos ei ole pääsymaksut halpoja ei sitä myöskään ole ruoka.
Kuvan pizza ja edellisen blogauksen olut yhteensä vähän yli 43 euroa!!!
Siis YKSI pizza ja YKSI olut!
Maisemathan Norjassa on enimmäkseen hienoja ja niitä tuli nähtyä aika paljon tällä reissulla.
Ja suomeen päästyä keli muuttui lähes jäätäväksi Norjan kesäisen tunnelman jälkeen.
Matkalla löydettiin Suomen maanteiden korkein kohta, vaivaiset 565m merenpinnasta. Ei hurraamista siinä.
Tie tästä eteenpäin oli varmasti tylsintä mitä matkailijalle voi tarjota, suoraa, suoraa, suoraa...
Tulipa todistettua ainakin, että matkalle lähtiessä matkaenduro on paras mahdollinen moottoripyörän muoto.
Ja niistä parhaista parhaat tällä reissulla mukana.
No comments:
Post a Comment